Semmering příběh geniální horské železnice

Semmering příběh geniální horské železnice

Už jsem psala článek o tom, jak se dostat do Semmeringu a projít se po parádní stezce Bahnwanderweg https://www.hanamachalova.cz/clanek-prvni-horska-zeleznice-sveta-na-seznamu-unesco/. Pěší trasa vede z nádraží Semmering na nádraží Breitenstein a je značená jako Bahnwanderweg vláčkem https://www.wieneralpen.at/a-bahnwanderweg-semmering-breitenstein. Dnes se zmíním o genialitě této železnice a tom, jak toto neskutečné dílo přežilo do dnešních dnů, zatímco jiné železnice podobného typu jsou už jen nostalgické výletní cíle pro turisty. Zde se prohání tisíce vlakových souprav na jedné z nejvytíženějších tratí Evropy. Semmering dal jméno mnoha tratím vedoucím přes složitý terén a úseky, kde si lidé mysleli, že v životě železnice nemůže vést. A tak i u nás v ČR máme Pražský Semmering, Slezský Semmering, Krušnohorský Semmering...

Naučná stezka vede z nádraží Semmering na nádraží Breitenstein (nebojte, nejdete po kolejích, ale nádhernou přírodou, mezi domky s výhledy na železnici. Vlakem jsme pak projeli celý tento úsek ze Semmeringu do Gloggnitz za 4,80 EUR. Pod tím jde vidět i Basistunel, který hlavní dopravu na trati zanedlouho svede pod zem.

Video z výletu:

Železnici v roce 2027-2028 nahradí nový Semmering Basistunnel, který svede veškerou rychlíkovou a nákladní dopravu pod zem, tak stihněte ještě plný provoz, kdy jezdí vlaky snad co minutu. 

Legendární Semmeringbahn je první železnicí s normálním rozchodem přes hory na světě. Byla otevřena v roce 1854. Tedy v době, kdy ještě svět neznal auta pro dovoz materiálu, svět neznal žádný dynamit, takže se vše dělalo ručně a také ještě neexistovaly ocelové mosty, takže se všechny tunely musely spojovat kamennými viadukty. Železnice byla kdysi součástí rakouské jižní železnice Südbahn. V roce 1998 byla železnice zapsána na seznam světového dědictví UNESCO. Muzeum Südbahn se nachází v Mürzzuschlagu, kde celá dráha končí. 

Vyšli jsme nad nádražím v Semmeringu:

Zadání na stavbu přišla z vídeňského císařského dvora, protože bylo potřeba spojit železnicí Vídeň s Grazem a dále s mořem (pokračování je přes Maribor, Lublaň a Terst, které všechny byly součástí Rakouska). Železnici postavili mezi Vídní a Gloggnitz a pak z Mürzzuchlag dál do Grazu. Mezi těmito místy byly hory a tak vlaky končily v Gloggnitz, zboží a lidé se přeložili na dostavníky, složitě pomalu přejeli hory a pak zase naložili na vlak. 

Staré vily v Semmeringu připomínají časy, kdy sem mířila veškerá vídeňská smetánka a dostal se díky dostupnosti po železnici do módy u lepší společnosti:

Semmeringská železnice byla postavena v letech 1848 až 1854 přibližně 20 000 dělníky pod vedením konstruktéra Carla von Ghega, který se narodil v Benátkách do albánské rodiny.

Zahájení stavebních prací započalo v revolučním roce 1848. Aby bylo možné z Vídně dostat nezaměstnané a revoltující pracovní sílu, bylo stavební povolení vydáno velmi rychle. Železnice se pokoušela o harmonickou kombinaci technologie a přírody. Jedinečný cestovní zážitek, který Semmeringská železnice nabídla, pouze 1,5 hodiny vlakem z Vídně, významně přispěla k rozvoji cestovního ruchu. Najednou každý, kdo ve Vídni něco znamenal, musel mít v Semmeringu svou vilu. Vily připomínaly pohádková horská stavení. Zároveň musela mít veškerý městský komfort. Vznikaly obrovské grand hotely pro smetánku. Měly bazény, plesové a koncertní sály. Do módy přišly Alpy. Tento obrovský rozmach na přelomu 19. a 20. století bylo přerušeno nejprve první světovou válkou, koncem Rakouska-Uherska (ztráta Maďarské klientely) a poslední ránou byla 2. světová válka. Po ní už přeslata šlechta prakticky existovat, smetánka měla zcela jiné zájmy a obyčejné obyvatelstvo mělo jiné rekreační cíle. Tuto jedinečnou kulturní krajinu se proto snaží zachovat.

Železnice má 14 tunelů, 16 viaduktů (několik dvoupatrových) a více než 100 zakřivených kamenných mostů a 11 menších železných mostů. Stanice a budovy pro dozorce byly často stavěny přímo z odpadního materiálu produkovaného při stavbě tunelů. Trať dlouhá 41 kilometrů překonává výškový rozdíl 460 metrů, na 60 procentech její délky je sklon 2,0 až 2,5 procenta, 16 procent má poloměr zakřivení pouze 190 metrů. Jednalo se o zcela nový technický vývoj ve stavebnictví, bylo nutné vyvinout nové nástroje a metody geodetické práce.  

Výlet na Semmeringskou železnici, která je plně využívána 160 let po jejím vybudování, stále na cestujícího zapůsobí jako na zvláštní zážitek svou rozmanitou krajinou, typickým stylem svých sídel a charakteristickým sledem viaduktů a  tunelů. Je neskutečně jednoduché se sem dostat z ČR. Můžete tu mít klidně chalupu a jezdit na ni každý víkend. Nebo se otočit na jednodenní výlet jako my. Naše pěší trasa https://www.wieneralpen.at/a-bahnwanderweg-semmering-breitenstein vede z nádraží Semmering na nádraží Breitenstein. Nádhera. 

 

Líbil se Vám článek? Máte dotazy? Využijte komentářů níže:

Mohlo by vás zajímat:

Budapešť vánoční trhy 2021: co musíte vědět Články z cest

Budapešť vánoční trhy 2021: co musíte vědět

Putování Alsaskou vinnou stezkou Články z cest

Putování Alsaskou vinnou stezkou

Ojcovský národní park a zámek Pieskowa Skala Články z cest

Ojcovský národní park a zámek Pieskowa Skala

Rešovské vodopády a hrad Sovinec Články z cest

Rešovské vodopády a hrad Sovinec

Heidelberg nejkrásnější univerzitní město Německa Články z cest

Heidelberg nejkrásnější univerzitní město Německa

Tatry a Zakopane hlavní zimní město Polska Články z cest

Tatry a Zakopane hlavní zimní město Polska

Šoproň a Esterháza Fertöd - UNESCO krajina Maďarska Články z cest

Šoproň a Esterháza Fertöd - UNESCO krajina Maďarska

Hollókő, Eger, Lillafüred, Miskolc/Tapolca Články z cest

Hollókő, Eger, Lillafüred, Miskolc/Tapolca