První horská železnice světa na seznamu UNESCO

První horská železnice světa na seznamu UNESCO

Vydali jsme se na společný výlet tradičně s www.bohemian-tour.cz omrknout první horskou dráhu na světě, která je v alpském středisku Semmering 100 km jižně od Vídně. Je zapsána na seznam UNESCO. Otevřená byla už v roce 1854 za osobní účasti Franze Josefa I. a jeho ženy Sissi. Je první svého druhu na normálním rozchodu kolejnic. O její vybudování se zasadil Carl von Ghega https://cs.wikipedia.org/wiki/Carl_von_Ghega, inženýr albánského původu z rodiny benátského námořníka. Nejprve projektoval silnice v severní Itálii a později byl na najat císařem k stavbě drah v Rakousku. Postavil i železnici na našem území mezi Vídní a Břeclaví a také severním směrem k Olomouci. Poprvé se po ní také projel parní lokomotivou.

Nejlepší místo na trainsportting, co jsem viděla

Celá dráha Semmeringbahn měří 41 km a vede z Gloggnitz do Mürzuschlag. Překonává 550 výškových metrů, má 14 ručně ražených tunelů bez výbušnin a mnoho viaduktů. Jeho nejhezčí část je právě v oblasti Semmeringu, protože obtáčí celé údolí. Vidíte vyjet v dálce vláček a ten sledujete několik minut, jak se postupně provrtává přírodou a tunely. Jezdí se tu pomalu, protože zatáčky jsou tak ostré, že se současné vagóny v nich doslova lámou a kvůli strmosti dráhy jsou nákladní vlaky taženy i třemi lokomotivami najednou. https://cs.wikipedia.org/wiki/Horsk%C3%A1_dr%C3%A1ha_Semmering 

Do Semmeringu jezdí přímý vlak z ČR od 385 Kč

Jezdí sem přímý vlak z Prahy-Kolína-Pardubic-České Třebové-Brna-Břeclavi Vindobona za 660 Kč, od nás z tratě Otrokovice/Staré Město stojí jízdenka do Semmeringu jen 385 Kč. Zájezd stál 650 Kč. Opět jsme připravili výlet pod cenu veřejné dopravy. Včasnou jízdenku Evropa koupíte na www.cd.cz. Můžete zkusit štěstí i na www.oebb.at

Uznejte, není lepší jít takto na čerstvém vzduchu sami údolím venku než sedět doma a bát se nákazy?

Podniková prodejna čokoládovny Lindt

Naše první zastávka byla v malebném městečku Gloggnitz u továrny proslulé švýcarské čokoládovny Lindt. Zde se vyrábějí bonbóny do bonboniér, čili opravdové pochoutky, na které u nás nejsme zvyklí. Tyto bonbóny jsou velmi drahé a jsou také neuvěřitelně dobré, vláčné, máslové. Nejvíc doporučuji kousky, které jsou chybové a vyprodávají po 1kg za 11,99 EUR, každé šesté kilo je zdarma. Domluvíte se s kamarády a o kilo navíc se podělíte. Jejich chybovost je přitom minimální - třeba jsou dva slepené polevou k sobě nebo je na nich vzduchová bublinka. Dál se tu prodává sortiment Lindtu jako koule Lindor (800 g stojí 9,99 EUR), čokolády (běžné tabulky začínají na 0,79 EUR), mozartovy koule, bonboniéry. Také tu můžeme koupit v plechovce 900g krémové náplně do bonbonu z bonboniéry. Např. krásně krémový nugát v kvalitě, která je prostě nadpozemská. Zkrátka, cokoliv pořídíte, budete překvapeni, že to líp chutná, než vypadá. Souřadnice jsou tady https://goo.gl/maps/TFSq1tuFsJYSbHto8

Infocentrum ÖBB Semmering Basis Tunel 

Po naložení zavazadlového prostoru autobusu čokoládou nás všech, jsme vyrazili na konec městečka na kopeček, kde je parádní infocentrum s výhledem na ražbu 27,3 km dlouhého Semmeringského úpatního tunelu. Je to významný prvek na infrastruktuře Baltsko-jaderského koridoru. Zrychlí vlaky mezi Vídní a Grazem o 30 minut. Pokud na výlet pojedete autem, určitě nevynechejte. Vstup dovnitř je zdarma. Infocentrum je velikosti tunelového oblouku a uvnitř si nezadá s futuristickým stánkem hodným světové výstavy EXPO. Suprový design, technologie, promítání virtuálního tunelu, skály a ražby, hravé panely. Prostě skvělá podívaná. Je zde i WC a voda jako z alpské studánky. Venku je perfektní výhled na tunel, lze se vyfotit u rámečku. Dílo má být dokončeno v roce 2027. Infobox najdete na těchto souřadnicích https://goo.gl/maps/tfD2Ft4u4YffukJh7

Pospěšte, nový tunel vyřadí Semmeringskou dráhu z vysokofrekvenčního provozu

Dráha jako taková po otevření úpatního tunelu nezanikne, ale zůstane na ní jen osobní doprava, která má nízkou frenkvenci. To je těžká rána pro milovníky železnic, protože v současné době je v údolí tak vysoká frekvence vlaků, že doslova co pár minut jezdí něco z jedné i z druhé strany a jejich pozorování, jak protínají tunely a viadukty, patří k tomu nejlepšímu, co můžete ve světě železnic vidět. Proto si pospěšte, ať dráhu vidíte ještě za plného provozu.

Semmering krásné středisko se zašlou slávou

Kdysi byl Semmering vyhlášenými lázněmi na dosah Vídně okupovaný o víkendu jeho obyvateli. I díky přímému vlakovému spojení. Dnes jsou poblíž dvě populární lyžařská střediska Stuhleck https://www.stuhleck.com/ a bližší Zauberberg https://www.semmering.com/. Bohužel na začátku října zelo celé městečko s krásnými horskými hotýlky prázdnotou. Byli jsme zdaleka jediná skupina, jen sem tam jsme potkali pár individuálních pěších turistů. Proto se nemusíte obávat davů. Ty tu rozhodně nejsou. Hodně velkých starých hotelů je zanedbaných až vysloveně urbexových. Například Semmering Kurhaus. 

Pěší stezka Bahnwanderweg ze Semmering Bahnhof do Breitenstein Bahnhof

Pěšky jsme si prošli krásnou stezku Bahnwanderweg, která vede celým údolím ze Semmeringu. Došli jsme do vesnice Breitenstein k hostinci Bunzenwirt https://www.dolni-rakousko.info/a-na-turisticke-stezce-bahnwanderweg-ze-semmeringu-do-payerbachu. Pokud jedete autem, můžete zpět k němu jet snadno vlakem.

Nej vyhlídky 20 Schilling Blick a Doppelreiter Warte

Po asi kilometru a půl kousek od Kurhausu jsme došli na malou dřevěnou rozhlednu Doppelreiter Warte. Z ní je krásný pohled na dráhu ze zadní části, ale to nejlepší nás teprve čeká. Vrcholem putování je bez pochyby vyhlídka o 15 minut dál. Dostala se na starou 20 šilinkovou bankovku. Jsou to skály s tunely a viadukty na dráze. Na přední straně bankovky je projektant dráhy Carl von Ghega. Tady se zdržíme nejvíce, protože pozorovat vlaky, jak brázdí údolí ze všech stran, je prostě fascinující. Snad nikde na světě podobný pohled nenajdeme.  

Gheha Museum a Kalte Rinne Viadukt

Dál nás pěší stezka dovedla po uzounké pěšince na kopečku nad dráhou (trošku jsme si šlápli, ale zvládly to i malé děti). Vlaky jezdily pod námi a kolem nás. Krásný alpský podzim. Na kávičku se dalo sednout na parádní zahrádce Muzea Ghega. Tento bod nevynechejte, protože je tu bezvadný výhled na vlaky jedoucí z tunelu po slavném Kalte-Rinne Viaduktu. Ten za chvíli i podejdeme. Je to nádherná stavba - dvoupatrový 64 metrů vysoký viadukt. A zbývá už jen kousek do cíle, kde nás čekal autobus. 

Cesta vlakem 

Využili jsme luxus toho, že máme autobus. Ten nás vyzvedl na konci pěších tras a vyhodil na nádraží v Semmeringu. Koupili jsme si jízdenky za 4,80 EUR a užili si jízdu vlakem na krajinu, kterou jsme právě prošli pěšky. Vystoupili jsme v Gloggnitzu, kde nás opět čekal autobus. Projeli jsme 7 zastávek a cesta trvala 40 minut. 

Výlet se nám líbil moc. Jednak byl trochu fyzický, ušli jsme kolem 10 km, byl v nádherné přírodě, kde jsme byli de facto sami, viděli jsme historickou železnici světového významu a donesli si domů suvenýr v podobě vynikajících čokolád. Tento výlet byl vyprodaný a několik z vás psalo, že je vám líto, že jste se na něj nedostali. Proto budu apelovat, aby se výlet zopakoval třeba na jaře. Opravdu stojí za to. Nenechte si jej ujít. 

Výlety rezervujte včas, riziko je nízké

Vím, že v současné situaci se neplánují cesty lehce. Věřte však, že výlety vybírám velmi pečlivě s tím, že studuji, zda daná země má určité tendence nám zavřít hranice či nikoliv. Proto musím zaklepat, u mých výletů jsem zatím měla dobrý odhad - včas jsme jeli do Maďarska, včas jsme jeli do Rakouska bez omezení. Nyní jsem naplánovala nový výlet do polských Tater do populárního střediska Zakopane. Přidejte se, pojede se sice až 29.5., ale bude to stát za to. Věřte, že i jednodenní výlet za hranice nesmírně potěší. Těch krás, co máme všude kolem... Jsem ráda, že se Vám výlety tolik líbí a těším se, až s Vámi zase strávím krásný den. 

Mrkněte na video z našeho krásného výletu na první horskou dráhu světa:

Líbil se Vám článek? Máte dotazy? Využijte komentářů níže:

Mohlo by vás zajímat:

Jak levně do Saska vlakem: Míšeň na Elbe Ticket Články z cest

Jak levně do Saska vlakem: Míšeň na Elbe Ticket

Má cenu jet do vánoční Prahy i bez adventních trhů? Články z cest

Má cenu jet do vánoční Prahy i bez adventních trhů?

Wroclaw druhé největší město zemí Koruny české Články z cest

Wroclaw druhé největší město zemí Koruny české

12 hodin v Polsku jediná možnost dneška Články z cest

12 hodin v Polsku jediná možnost dneška

Tatry a Zakopane hlavní zimní město Polska Články z cest

Tatry a Zakopane hlavní zimní město Polska

Lvov Opilá višeň s námi a zlý pryč Články z cest

Lvov Opilá višeň s námi a zlý pryč

3 výlety v okolí Soluně-Olymp, Meteora, Edessa Články z cest

3 výlety v okolí Soluně-Olymp, Meteora, Edessa

Arménie kavkazská kráska v nesnázích Články z cest

Arménie kavkazská kráska v nesnázích