Adršpašské skály, Adršpach, okruh v zimě, vstupné

Adršpašské skály, Adršpach, okruh v zimě, vstupné

Vydejte se na výlet do skalního města Adršpašské skály a zkuste kidně i zimní variantu. Skály patří do Národní přírodní rezervace Adršpašsko-teplické skály a jsou součástí CHKO Broumovsko https://broumovsko.ochranaprirody.cz/

Adršpašské skály 3 důvody proč v zimě

1. Málo lidí

Adršpašské skály jsou pověstné nájezdy turistů v hlavní letní sezóně. Tvoří se zácpy, na příjezdové silnici bývají dopravní kolapsy. Tomu se snaží vyhnout nový online rezervační systém a denní limit návštěvníků. Davům se spolehlivě vyhnete mimo sezónu 1.11.-31.3. Žádné davy, lidí tak akorát. Denní limit na návštěvu skal je 3600 lidí, to v zimě nikdy nebude. 

2. Levnější vstup i parking s QR kódem

Nejvíce na vstupném a parkovném ušetříte online mimo sezónu 1.11.-31.3. Ušetříte na vstupném až 70 Kč. Vešli byste se i bez rezervace. Doporučuji rezervovat jedno ze 400 parkovacích míst online předem společně se vstupenkami zde https://www.adrspasskeskaly.cz/online-vstupenky/ . I v zimě je parkoviště prakticky plné. Oproti sezóně ušetříte na parkingu až 150 Kč/den. Parking funguje na QR kód, který ukážete z mobilu na snímač, otevře Vám závoru a než odjedete - najedete k závoře, jdete se svým kódem k platebnímu automatu - dáte do snímače svůj kód, vyskočí Vám cena - přiložíte platební kartu a hotovo, závora se otevře. Do skal se dostanete i vlakem a autobusem https://www.adrspasskeskaly.cz/doprava. Nádraží je 100 metrů od vstupu do skal, autobusová zastávka u parkoviště. Stačí mrknout na IDOS. Ušetříte i za oběd, protože tady u skal není žádná hospoda v zimě otevřená. 

3. Skály se sněhem, vodopády s ledem, krásné rampouchy, zamrzlá Pískovna

Skály v zimě se mi líbí víc než v létě. Obzvlášť, pokud jsou pocukrované sněhem. Vypadají plastičtějí. Ze skal teče voda, mrzne do krásných rampouchů, ledopádů i barevných. Vodopády buď celé zmrznou nebo tvoří abstraktní ledové útvary, které v létě nevidíte. Pískovna rovněž zamrzá. Podívaná v zimě je opravdu pastva pro oči. Chodníky jsou udržované až po Velký vodopád. Lodičky v zimě samozřejmě neplují. 

Na co si dát v zimě pozor

Rozhodně si v zimě přibalte s sebou nesmeky. Chodníčky jsou opravdu udržované v zimě jen po Velký vodopád, tedy něco přes 1,5 km. Zbytek 2Km okruhu, kdy se chodí po 800 schodech a někdy hodně prudkých, které jsou téměř jako žebříky, je vstup na vlastní nebezpečí. Samozřejmě lidé v zimě chodí úplně celý okruh, ale přibalte si nesmeky. Ze skal stále teče voda a ta mrzne. Hodně částí je zledovatělých a uhlazených z toho, jak lidé po tom klouzají. Na žebříky si nezapomeňte vzít rukavice. Budete je potřebovat na zmrzlé kovové zábradlí na žebřících/schodech. Pokud je nemáte, ruce úplně přimrzají ke kovu. Pozor, v zimě nefunguje žádná možnost občerstvení. Všechny stánky a restaurace u skal jsou zavřené. Takže svačínu a termosku s sebou. Infocentrum má jen prodejní automaty na drobné občerstvení a nápoje jako na nádraží. Něco k mání je až v nedaleké vesnici Adršpach. Ve skalách není možnost jít na WC, proto běžte na toaletu před vstupem na Infocentru a své 3 hodiny ve skalách vydržíte. Jsou zdarma. Mimořádnosti a uzávěry sledujte zde: https://www.adrspasskeskaly.cz/aktuality/informace. Dávejte si také pozor a držte se zelené značky a směru prohlídky. Když se Vám něco stane, ideální je zajít či ohlásit číslo záchranného bodu, kde jste - jsou označeny. Nenechte se svést k odbočce na žlutou značku. Dovedla by Vás do Teplických skal https://teplickeskaly.eu/ a přišli byste o tu lepší část okruhu Adršpachem. Doporučuji udělat celý okruh Adršpašských skal a pak celý okruh Teplických skal. Tak uvidíte všechno a ne z každého půlku. Teplické skály se jmenují podle města Teplice nad Metují.

Jak skály vznikly, historie skal, co nevynechat

O tom, jak skály vznikly a jak jsou významné, Vám poví tento krásný dokument ČT https://www.ceskatelevize.cz/porady/11042798844-krajinou-domova/214562260510003/. Skály vznikly zvětráváním bývalého mořského dna a jsou staré 89 milionů let - jejich historie je zde https://www.adrspasskeskaly.cz/o-skalach. Stezku ve skalách vybudoval jejich majitel Baron Nádherný v 19. století a okruh se nezměnil dodnes. Má 800 schodů a mnoho pojmenovaných skal, kde budete název hledat v jejich podobě - Džbán, Homole cukru, Krakonošův zub, Milenci, Starostová a starosta atd. Nachází se zde také busta J.W. Goetheho - je u vstupu do "jeskyně" k Velkému vodopádu. Nepřehlédněte ani spoustu historických nápisů po skalách, zejména německých. Nezapomeňte jít na všechny odbočky jako je Velké panorama nebo Skalní kaple. V létě se svezte na lodičkách - dostane se Vám legračního výkladu průvodce.

Okruh 3,5 km zvládnou úplně všichni. Zejména k Malému vodopádu dojdou i lidé s omezením pohybu, kočárky, dokonce vozíčkáři. Mé dítě zvládlo celý okruh i s žebříky ve 4 letech. Pravda, bála se na těch žebříkách, kde jsou velké díry mezi šprušlemi, že jí tam uvízne nožička. Tak holt sem tam dítěti pomůžete, sem tam poponesete. Všude je se čeho chytnout, vše drží dobře. Stezka v Adršpašských skalách je v nesrovnatelně lépe schůdná než třeba Bílá Opava. https://www.hanamachalova.cz/clanek-stezka-bile-opavy-nejkrasnejsi-v-jesenikach/.

 

Líbil se Vám článek? Máte dotazy? Využijte komentářů níže:

Mohlo by vás zajímat:

Přehled cest 2024, na které se můžete přidat Články z cest

Přehled cest 2024, na které se můžete přidat

5 tipů pro Safari Park Dvůr Králové nad Labem Články z cest

5 tipů pro Safari Park Dvůr Králové nad Labem

Město Segedín a cibulové termály Makó Články z cest

Město Segedín a cibulové termály Makó

Oděsa moře, Potěmkinovy schody, pláže Články z cest

Oděsa moře, Potěmkinovy schody, pláže

Praděd 5 nejlepších tras na nejvyšší horu Jeseníků Články z cest

Praděd 5 nejlepších tras na nejvyšší horu Jeseníků

Jak to funguje v Řecku na Zakynthosu v létě Články z cest

Jak to funguje v Řecku na Zakynthosu v létě

Štrasburk, Colmar, Mulhouse - nej města Alsaska Články z cest

Štrasburk, Colmar, Mulhouse - nej města Alsaska

Písek s nejstarším kamenným mostem Články z cest

Písek s nejstarším kamenným mostem