Lvov Opilá višeň s námi a zlý pryč

Lvov Opilá višeň s námi a zlý pryč

Mám slabost pro Ukrajinu - jasná věc. Lvov je však město, které k ní přešlo až v poválečné době. Po staletí bylo polské a dle mě má potenciál přijít hodně do módy. Jen co doba a nízkonákladovky dovolí. Je krásné a levné. Jeho centrum je zapsáno na seznam UNESCO. Ještě v meziválečné době, stejně jako několik století předtím, byl polským městem, centrem Haliče (pozor, latinsky Galicia je ještě španělská oblast kolem Santiaga de Compostela). No a Halič patřila ke korunním zemím Rakouska (za Rakouska-Uherska). Proto tu najdeme mnoho znaků středoevropských měst. Je tu výstavní opera, projížděl tudy dobrý voják Švejk, tedy naši pradědové během 1. světové války. Díky Rakousku má dobré vlakové spojení, které svou železnici protáhlo až na další své území - Bukovinou do hlavního města Černovice. O nich napíšu příště. Je tu univerzita, polytechnika a působilo tu několik českých umělců, např. Karel Havlíček Borovský a několik našich pedagogů na uměleckých školách a virtuosů klasické hudby. Mnoho Čechů si spíše s námi spojuje prvorepublikovou Zakarpatskou Ukrajinu, ale ta nepatřila historicky k Rakousku. Je specifická, Ukrajinci ji berou tak trochu separé a za mě jsem si vždycky víc užila ukrajinská velkoměsta jako Kyjev, Oděsu než Zakarpatí. To je má zkušenost. Ale zpátky k elegantnímu Lvovu v Haliči. 

Směsice národů

Ještě v 30. letech tu žilo skoro 64% Poláků, 24% Židů a jen 10% Ukrajinců. Specifické atmosféře říkám "židovské tajemno" a je tu cítit dodnes. Po 2. světové válce připadl Lvov Sovětskému Svazu, tedy přesněji svazové republice Ukrajina. Poláci byli přesídleni do Polska. Židé bohužel většinou nepřežili holocaust a z Polska sem byli přesídleni Ukrajinci. Dnes tu žije 725 000 obyvatel, 88% Ukrajinců a 9% Rusů. Rusifikace se města moc nedotkla. Poláků zbylo necelé 1%. Jakmile jsme se pokusili o nějakou slovanštinu, ihned jsme byli prohlášeni za Poláky. Domluvit se tu šlo v pohodě. Židů zbylo jen něco přes tisícovku a pár stovek je tu i Arménů. Mají tu svou čtvrť včetně velmi krásného kostela. Obrázek jsem si půjčila z http://travel2ukraine.blogspot.com/

Genius loci jako blázen 

Město má ohromující genius loci. Nezničí ho ani současná ekonomická úroveň Ukrajiny, která nemá peněz na údržbu všech zákoutí starého města. Přesto je tu pěkná květinová výzdoba, příjemné parky a opravdu významné památky jsou opravené do jakéhos takéhos stavu. Historický duch a silná atmosféra přebije cokoliv. Za chvíli kašlete na detaily rozbitého oprýskaného a zbude dokonalý dojem. Centrum je živé, plné místních lidí, které z něj dělají neobyčejně živý organismus. Hrají v parcích šachy, na každém rohu nějaký umělec, tržiště. To u nás je oproti tomu mrtvo. Další, co si hned všimnete, je čisto na zemi.



Jak sem? Po zemi pro ty, kteří umí čekat a čekat...

Město je jen 480 kilometrů od našich hranic, respektive z Bohumína, kde jsme nastupovali na autobusovou linku Leo Express. To by mohlo naivům neznalým UA poměrů zavdat falešnou myšlenku, že by se cesta sem dala zvládnout pohodlně po polských dálnicích autem. Ano, dokud nenarazíte na ukrajinskou hranici. Vstup tam jde ještě celkem hladce, ale výstup je fakt na x hodin čekání, kdy si z auta nebudete muset ani odskočit. To my v busu jsme měli a) záchod b) přednost před auty. V současné situaci není autobusová linka Leo v provozu. Za naší návštěvy perfektně navazovala na jejich vlaky do celé ČR. Takže jste s Leo Expres mohli dojet vlakem do Bohumína a za chvilku přestoupit na bus. Navíc úsek cestovaný vlakem byl téměř za pakatel jako příplatek k autobusové jízdence. Byli jsme uprostřed léta v červenci v akci 1+1. Za zpáteční jízdenku Hranice na Moravě-Bohumín (vlakem) - Lvov (autobusem) dala 475 Kč! Tedy 237,50 Kč/směr.  Toto se už nikdy nezopakovalo. Další důkaz: nenechávejte si pod rukama procházet akce jen tak. Není pravidlem, že se ještě někdy objeví. Navíc byla výhoda, že autobus jel v pátek v noci tam a v sobotu v noci zpět, takže na otočku. Nyní do Lvova pořádají zájezdy i cestovky z Moravy za 1200 Kč. Ovšem pak se připravte na hranice. Tam jsme se jako autobusová linka dostali přednostně rychle, asi za hodinu, zpět jsme jako autobusová linka čekali asi 2-4 hodiny. Já nevím, já to v noci prospala. Auta čekají déle, někdy mnohem déle. Takže ukrajinská hranice pro soukromné auto je fakt pro silné povahy. Komu se nechce pročekat bez možnosti jít na záchod mládí, projednou posype hlavu popelem a raději letí. 


Letecká linka z Pardubic za 399 Kč a hřivna zase zlevnila

Má sem v plánu, až situace dovolí létat www.wizzair.com z Pardubic, Bratislavy, Katowic. Uvidíme. Letenky od nás začínají na 399 Kč, zpět i levněji. Ceny za ukrajinské hřivny šly opět dolů a dnes je kurz už 80 haléřů za 1 UAH. Nyní není vůbec jasné, kdy bude možné na Ukrajinu opět cestovat. Víc info je tady https://visitukraine.today/. U nás je jako země mimo EU i mimo semafor. To znamená, že musíte po návratu do karantény nebo na test. Byla jsem na Ukrajině 6x. Takže si vůbec nedokážu představit sem nejezdit. Doufám, že to v dohledné době zase bude otevřené. Už na velikonoce mi zrušili lety a cestování do Charkova. A s Ukrajinou jsem zdaleka neskončila. Chci sem jezdit prostě každý rok, protože je tu toho strašně moc k vidění. Viz můj článek o Kyjevě, který je v rámci celé Evropy opravdová pecka https://www.hanamachalova.cz/clanek-kyjev-honosne-mesto-plne-zlatych-bani/. Napíšu ještě klidně o Černovicích a Oděse. 

Doprava ve městě za 6 kč, vlastně vše za hubičku 

Ukrajina je známá tím, že městská doprava je za naprostý pakatel. My jsme přijeli brzy ráno na ohromné a krásné místní nádraží. Nádraží v celém bývalém Sovětském Svazu jsou vždy výstavní wow budovy. To třeba naše nádraží, kde bydlím, je totálně otřesné. To byste fakt zvraceli. Stejně tak Hranice na Moravě...děs běs. Čili první dojem OK, než přijede první nikdy nemytá a nikdy nerenovovaná oprýskaná upyplaná tramvaj do města...ve Lvově. Berte to jako folklor blízký státům typu Indie. Podobně je na tom stav místních maršutek. Sdílených fiakrů, které krouží městem. Je to humáč, ale tak nějak patří ke koloritu Ukrajiny. Byla bych i zklamaná, kdyby přijelo něco vyleštěného high tech. Tramvaj stojí jen 7 hřiven. Oouje. Co mě vždycky nadchne na ukrajinské dopravě, jsou levné taxíky, levný benzín, levné telefonní tarify.

SIM karta 12 GIGA za 145 Kč? Realita! 

Vždycky bez obav kupuju nadupadnou SIM kartu. 12 gigová u Kyiv Star stojí 175 UAH. Vítejte ve snu. Ale pozor, síť ne všude lítá jako u nás. Bude se vám hodit na WhatsApp s taxíkářema. Pokud chcete levné zahraniční telefonáty a nekonečná data, berte SIM kartu Maximum Unlimited za 300 UAH. A pak zpátky do ČR zapláčete nad našimi vydřiduchy.

Skanzen a UNESCO centrum města

Město má ohromně rozsáhlý skanzen v lesoparku. Vstupné je jen 50 hřiven a pod kopec skanzenu jsme se pohodlně dostali tam maršutkou a zpět tramvají. https://lvivskansen.org/. Je to jeden z nejlepších a hlavně největších skanzenů, které jsem kdy viděla. Včetně lidí v chaloupkách - paní peče koblížky, pánové dělají řemesla. Zpět při cestě do města snad v každém kostele byla svatba. Město plné svatebčanů. U opery samí street umělci, na náměstí samí pouliční umělci. Obešli jsme nejen všechny 4 fontány v rozích hlavního Rynku, také kostely, hrobku, knižní bleší trh, trh, no všechno. Ale bez jídla a pití by to na Ukrajině nešlo.


Cenová hladina ve městě je o 36% nižší než u nás, honem do ráje gastronomie

Kdo neznáte Ukrajinu, tedy jejich velkoměsta, měli byste vědět, že vždy vcházíte do gastronomických rájů. Vždy tu bývá tolik vynikajících restaurací, až oči přecházejí. A my si můžeme dovolit jít do kterékoliv, i té nejluxusnější. Proto toho využijte. Ruku v ruce s tím jdou jiné gastronomické koncepty: kavárny, malé pivovary a výrobce pálinky. To jsou ovocné likéry. Nečekejte žádný čajíček, perfektní záležitosti. Nejvíc miluji Opilou višeň. Ta tu má stánky i celé bary. A taky jsme se dost zasekli v restauraci u Baczewski na celém menu a pak v koštovně jejich pálinek. https://baczewski.virtual.ua/en/ No a potom si jen pamatuju, jak jsem se pořád smála a že mi celý Lvov připadal strašně super. Opilá Višeň je oprávněně number 1 noční život Lvova https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g295377-d10795121-Reviews-Pyana_Vishnya-Lviv_Lviv_Oblast.html. Oni jsou i v jiných městech a já to prostě miluju. Tomu se nedá pomoct. Jo, na co dávejte na Ukrajině setsakramentský pozor je voda. Není níkde pitná. Ani na venkově, natož ve městě. Prosím, pokud nechcete dopadnout se zlou příhodou, absolutně všude na Ukrajině pro jistotu balenou vodu. To si pamatujte.


Pompézny odjazd

Evidentně ostatní mládež, která s námi jela v autobuse z Česka, na tom byla stejně. Odjezd byl až před půlnocí, takže jsme ještě byli tam a tam a tam...a pak v autobusu snad nikdo nebyl střízlivý. Kolem nádraží to v noci žilo, Přímo v parku před ním stanovaly celé rodiny. Nádraží je krásně osvětlené. A necítili jsme se nebezpečně už kvůli množství lidí. Všichni naši spolucestující vypadali ohromně spokojení. Pamatuji, jak byli nadšení a vysmátí. Vůbec nevadilo čekat na zpáteční cestě na hranici. Prostě jsem ukázala pas a prospala to. Bylo mi to tak nějak jedno:-). Lvov je špica. Hřivny tam vyměníte z korun na místě v mnoha stáncích. Najíte se, napijete, služby na Ukrajině za mě vždycky spokojenost. 


Líbil se Vám článek? Máte dotazy? Využijte komentářů níže:

Mohlo by vás zajímat:

Jak levně do Saska vlakem: Míšeň na Elbe Ticket Články z cest

Jak levně do Saska vlakem: Míšeň na Elbe Ticket

Má cenu jet do vánoční Prahy i bez adventních trhů? Články z cest

Má cenu jet do vánoční Prahy i bez adventních trhů?

Wroclaw druhé největší město zemí Koruny české Články z cest

Wroclaw druhé největší město zemí Koruny české

12 hodin v Polsku jediná možnost dneška Články z cest

12 hodin v Polsku jediná možnost dneška

Tatry a Zakopane hlavní zimní město Polska Články z cest

Tatry a Zakopane hlavní zimní město Polska

3 výlety v okolí Soluně-Olymp, Meteora, Edessa Články z cest

3 výlety v okolí Soluně-Olymp, Meteora, Edessa

Arménie kavkazská kráska v nesnázích Články z cest

Arménie kavkazská kráska v nesnázích

Na skok do Lince na nejstrmější tramvaj Evropy Články z cest

Na skok do Lince na nejstrmější tramvaj Evropy