Kyjev honosné město plné zlatých bání

Hlavní město Ukrajiny nás nejen překvapilo, ba doslova nadchlo. Na mnoho známých měst jako Barcelona, Londýn, Paříž, se člověk připraví a má určitá očekávání. Na velkou neznámou jako téměř třímilionový Kyjev, se nemá jak připravit. Proto doporučuji každému vyhlédnout si letní víkend, využít přímou linku z Prahy a podívat se pro změnu sem. Do Kyjeva létá také Wizzair z Bratislavy a z Katowic. I na léto se dá při troše štěstí sehnat zpáteční letenky kolem 1100 Kč. Dobrodruzi si mohou pobyt prodloužit o výlet do nedalekého Černobylu s některou ze specializovaných agentur. Žádnou konkrétní k doporučení nemám, řiďte se recenzemi. O něm jsme tentokrát neuvažovali, protože jsme vyrazili i s dítětem. Přesto, komu se nechce do zakázané zóny, může navštívit přímo ve městě muzeum věnované této havárii. http://chornobylmuseum.kiev.ua/en/

První dojem a pak už to je jen lepší

Letiště Borispol je spojeno s centrem rychlovlakem, ale ani taxi člověka nezrujnuje. Ve více lidech stojí to samé. Cesta vede borovým lesem. Poté jsme si připadali jako v lese z paneláků, které byly 3x větší než u nás. Přejeli jsme řeku Dněpr a ocitli se v historickém centru. Stav mnohých budov a chodníků je původní a napovídá, že v jedné z nejchudších zemí Evropy nejsou zdroje na opravy. Zato novostavby tu jsou ve velkém stylu. Rychle jsme to strávili jako fakt a otevřeli jsme oči všemu. Krásné parky, památky, místní atmosféra bez davů turistů, skvělá dětská hřiště. Frekventovaná městská doprava (metro, tramvaje, trolejbusy) za pakatel.

Na Majdan se nebojte vyparádit

Ústřední náměstí nezávislosti Majdan je místem, které žije ve dne v noci. Proto jsme bydleli hned u něj, abychom byli stále v centru dění. Dnes naštěstí po revolučních bojích zbyly jen památníčky a tématická freetour. Majdan a přilehlá třída Kreščatyk jsou tepnami města s mnoha obchody, restauracemi. Žije to tu hlavně večer, kdy tryská mohutná hudební fontána. Překvapilo mě, že se tu ponocuje a ráno není do 10 hodin nikde živáčka, jako někde na jihu Španělska. Milý zvyk setkávat se v centru. V okolí na procházce vidíme i budovu opery, starou městskou Zlatou bránu či dům s Chimérami.

Záplava zlatých bání a památky na seznamu UNESCO

Poloha bydlení u Majdanu nám dala velkou výhodu. Stačilo pěšky vyjít malý kopec a ocitli jsme se mezi několika významnými památkovými komplexy. Zlato mnoha bání se blyštilo do dálky. 3 z městských památek se dostaly na seznam UNESCO. Začali jsme byzantským chrámem svaté Sofie, kde jsme si vyšli i na věž s mohutnou zvonicí. Chrám z roku 1037 má původní tmavé fresky. Dnes slouží jako muzeum. Kousek odtud je Dětský krajinný park, který stojí za vidění, i pokud nemáte s sebou ratolesti. Navštívíme i blankytně modrý chrám svatého Michala. Ten je dosud živoucím duchovním centrem s mnichy a vstup do něj je zdarma. Vedle se nachází horní stanice pozemní lanovky, která vypadá podobně jako ta na Petřín. My však kopec sejdeme pěšky kolem výstavního chrámu svatého Ondřeje. Bohužel si jej prohlížíme jen zvenku, interiéry se opravují.

Montmartre má dvojče Odřejský sestup

Scházíme dolů kopec plný stánků umělců, zákoutí s kavárnami a budovami ozdobenými streetartem. Ulice se jmenuje Ondřejský sestup a cítíme se tu jako na pařížském Montmartru. Sejdeme až k řece k dolní stanici lanovky a vyjedeme doslova za pár hřiven zpět nahoru s Sv. Michalovi. Nezapomeneme ani na cukrovou vatu.

Kyjevsko-pečerská lávra, nejhlubší stanice metra a socha Matka Vlast

Další den jsme strávili v jiné části města, kam jsme přejeli metrem na nejhlubší stanici světa Arsenalnaja. Je v hloubce 105 metrů, tedy dvakrát níž než náš rekordman Náměstí Míru. Od ní už je jen kousek k hlavnímu vstupu do pravoslavného komplexu Kyjevsko-pečerské lávry z roku 1051, která je také na seznamu UNESCO. Rozsáhlý areál je plný církevních staveb a má dokonce i jeskyni. Cítíme silnou duchovní energií. Atmosféru navíc dokresluje zpěv mnichů nacvičujících gregoriánské chorály. Jen kousek od lávry je pahorek, na kterém se tyčí monumentální 102 m vysoká nerezová socha Matka Vlast. Je součástí muzea 2. světové války.

Na písčitou pláž metrem?

Kdo si rád pohoví na slunci, ocení v létě upravené písčité pláže u mohutné řeky Dněpr, který je po Volze a Dunaji třetí největší evropskou řekou. Vykoupat se v řece uprostřed velkoměsta a zajet si tam metrem? Na stanici Hydropark uprostřed ostrova není problém. Další věc, kterou jsme nečekali. Je tu i park s miniaturami památek Ukrajiny.

Ráj gastronomických konceptů

Výhodou Kyjeva je, že vzhledem ke kurzu téměř 1:1 koruna-hřivna si můžeme dovolit zajít do jakékoliv i nejluxusnější restaurace nebo baru. Překvapila nás invence mnoha podniků být něčím origiální v designu, způsobu servisu i v kuchyni. Vysoká kvalita služeb byla všude, kam jsme vešli. Nemusíte zůstat u obyčejného boršče nebo pirohů. Pochutnali jsme si i na specialitách kavkazské kuchyně, která je tu velmi populární. Nadchl nás bar s místními ovocnými likéry a višňovým vínem. Zkrátka s gastronomií a poměrem cena/kvalita jsme byli nadmíru spokojeni. Tady se nerozlišují zóny: sem chodí turisté a sem místní. Místní jsou prostě všude a tvoří příjemnou atmosféru. Kyjev je autentické město, které nás nadchlo. Cítili jsme se tu vítaní.