Arménie - vysílá rádio Jerevan

Milovníci dobrodružství, přírody a perfektní pohody na cestách, bystřete. Arménie je přesně pravé ořechové pro Vás. Mám na ni nejlepší vzpomínky. A denně zamačkávám slzu, když vidím, co se děje sice mimo její oficiální území, ale v oblasti, kterou si Arménci berou osobně, v Náhorním Karabachu. Pro mě to je jedna z nejlepších zemí vůbec. Krásná, levná, přívětivá.

Letenky

V roce 2022 lítá do Jerevanu www.wizzair.com z Vídně. Nám se podařilo sehnat letenku v akci v roce 2018 s Ukrainian Airlines https://www.flyuia.com/cz/en/home z Kyjeva Borispolu do Jerevanu za 28 EUR. Tehdy jsem dokoupila přískok do Kyjeva z Bratislavy s Wizzair za pár EUR. Přidal se Lojzek a dva kluci. Lákala jsem kámošky s dětmi, to si samozřejmě klepali na čelo. Přitom dítěti se tu ohromně líbilo a tím, že byla na hostelu jediné děcko, tak ji všichni obletovali ťuťu ňuňu. A my jsme se cítily velmi bezpečně, protože jsme byly s třemi muži. Letenky v součtu stály 100 EUR/os. Letělo se v červencové svátky, kdy je v Arménii 40°C. Nemají moře, nemají vlhko, takže horko není tak výrazné. I tak se tam žije večer a vstává se pozdě. Když se má na výlet vyjet ráno, je to v 10:00 a ve 23:00 vidíte město plné dětí, které ještě nespí. V nedávné době sem začal létat Wizzair z Vídně, takže lovení složitých letenek skončilo. Konečně můžeme my Moraváci létat napřímo.

Večer na Majdanu a levné letištní transfery

V Kyjevě jsme strávili večer, noc a dopoledne. Mám pro tohle město slabost. Byla jsem tu 3x. Už jsem o něm psala článek https://www.hanamachalova.cz/clanek-kyjev-honosne-mesto-plne-zlatych-bani/. Odlétali jsme z letiště Borispol. Jeli jsme tam taxíkem za 280 hřiven. Zavolal nám ho hostel. Vždycky apeluji, ať nám dají někoho za normální cenu. Když jsme letěli zpět, potřebovali jsme transfer 40 km mezi letišti Borispol a Zhulyany (já vím, že můžu psát Žuljany, ale to zhul je prostě srandovní). Objednala jsem online a předem zaplatila 15 EUR za řidiče, který nás čekal s cedulkou se jmény a za necelé 2 hodiny jsme byli na druhém letišti. Objednáte tady https://arrivings.net/

Nejjednodušší země na cestování

Arménie je příjemná nekomerční země, která mě nadchla od samého začátku. Cestovali jsme velmi jednoduše. Bydleli jsme na jednom místě v hostelu Yerevan v centru města. Měli vlastní řidiče, kteří nás buď vyzvedli z letiště nebo vzali na celodenní výlet. Cesta z letiště stála za celé auto 6000 AMD (296 Kč). Měli jsme parádní pokoj s klimatizací v klidném domě za 21 EUR/noc/pokoj vč. snídaně. Na tu jsme chodili ob dva domy do hostelu, kde vařily z domácích surovin 2 paní. Tady se snídá až kolem 10 ráno a jí se vařená jídla jako různé zeleninové směsi, těstoviny s masem apod. Za dítě nic nechtěli. A dobře jsme se najedli. V podstatě to byl brunch. Tomu se nedivte, tak se tu žije. Do 10:00 je tu mrtvo jako u nás v 5 ráno. Naopak v 1:00 v noci ulice běžně plné a teprve se uvažuje, že by se šlo domů. Ve 23:00 děti ještě vesele u fontány ve všední den. Ale tak jsme tu o prázdninách... Zahraničních turistů prakticky nula. Veškerou zábavu v ulicích zaopatří místní tím, že nesedí doma.

Vysílá rádio Jerevan

Večery jsme trávili na náměstí Republiky, kde bylo pořádně živo díky barevné hudební fontáně nebo jsme se procházeli živými ulicemi. Jerevan má dokonalý noční život v ulicích. Páteřní trasa s korzujícími davy je mezi náměstím Republiky kolem Opery po Kaskádu. Vůbec jsem si nedokázala spojit, že tohle město bylo terčem vtipů za totality, které spočívaly v dotazech na Rádio Jerevan. Byly to skvělé politické vtipy té doby.

Jerevan má bezvadný noční život, proto bydlete v centru, abyste nepřišli o každovečerní zábavu v ulicích. Je tu velmi bezpečno a veselo.

Vůbec nejlepší podívaná je každovečerní fontána na náměstí Republiky - stříká až do půlnoci a vidíte, že je tu každý večer plno lidí, je to takový večerníček

Peníze

Místní měna je arménský dram. Vyměnili jsme si po příletu na letišti. Měli dobrý kurz. Hotovost je tu třeba. Cenová hladina v zemi je o 30% nižší než u nás. Počítejte 2000 dramů je našich asi 100 Kč. Prostě arménské ceny dělte dvaceti. A rádi podpoříme místní. Toto je náměstí Republiky v Jerevanu přes den, To je normálně jak někde v Římě:

Božské jídlo a pití

Arménie je rájem masožroutů. Šašlik, šašlik, šašlik, chleba lavaš a nějaký ten salátek s cibulí a koriandrem je základ. Milovali jsme i gruzínské kinkali. Za jídlo jsme i přes nízkou cenovou hladinu utratili hodně a rádi. Věřte, že o takové kvalitě masa se nám může v ČR jenom zdát. Pití: kompot - naředěný nejlepší je višňový litrový ledový kompot, zelená estragonová limonáda Tarkhun - kdo máte rádi hašlerky, zajásáte.  Nanuky-eskimo, maróženoe - nenechte si ujít, jsou smetanové poctivé.

V Jerevanu najdete spoustu perfektních restaurací - nechte si poradit od ubytování nebo místních:

Pitná voda zdarma na každém kroku

Skvělá věc na Arménii je voda všude zdarma. Na každém rohu ve městě, na horách u klášterů, jsou pitné fontány, z kterých neustále teče voda. Místní si ani vodu nenapouštějí do lahví - pijí rovnou z fontán. Vědí, že všude nějakou najdou. Voda je výtečné kvality a nic nám z ní nebylo. Dobré jsou i jejich chlazené citronové brče, stojí jen 150 AMD, tedy 7,50 Kč.

Jak si zařídit výlety po celé Arménii

Arménie je první křesťanská země světa, proto se kulturně řadí do Evropy. Všude najdeme kamenné kláštery staré i tisíc let. Ty nás bavily, ale pak už jich bylo moc a několik jsme jich vynechali. Abyste se dostali na výlet, stačí jít na náměstí Republiky, kde stojí dodávky připravené vzít turisty kamkoliv. Celou dobu jsme bydleli na jednom místě a vyráželi odtud na dlouhé výlety po celé zemi. Arménie není velká, dá se vždycky vrátit do hnízda. Bylo to extra pohodlné. Pokud jste sami, oceníte zájezdy společnosti Hyur Service https://hyurservice.com/en/group-tours-armenia, která jezdí každý den skupinové výlety. Dalších podobných je mnoho, například Bogema Travel http://www.bogematravel.am/en/tours-in-armenia/daily-tours-in-armenia. Zařídí Vám i výlet pro skupinu a vyzvednutí přímo na ubytování. My jsme je nevyužili. Skládali jsme se na řidiče, který pracoval přímo v našem hostelu. Teď ho nemůžu vygooglit, asi ubytování nepřežilo covid. Stačilo večer říct, kam pojedeme další den a po snídani se jelo. Najděte si jakýkoliv hostel with tours - hostel s výlety - vyskočí jich mnoho. Vyberte si dobrou polohu v centru města, ať máte zajištěný noční život a perfektní restaurace. Vždy nás na výlet vyzvedli přímo na ubytování, líp už to nešlo. Vůbec nikde jsme nepoužili místní dopravu - ani metro. Nebylo třeba. Při těch cenách bylo nejlepší jezdit na výlety s řidičem pěkně pohodlně velké okruhy. Měli jsme dodávku Mercedes, tmavá skla, klimatizaci. Jezdilo nás 5, takže jsme se rozvalili a měli řidiče jen pro sebe. Někdy jsme se vraceli až pozdě večer. Teď třeba cvičně googlím a MGA hostel https://www.instagram.com/mga_hostel_/?hl=cs, Envoy hostel https://www.envoytours.com/, Retro Hostel and Tours, Domino Hostel and Tours. Vidíte, je jich celá řada. Za výlety jsme utratili celkem 2350 Kč/os. (4 celodenní výlety). Nejduchovnější atmosféru měl klášter Tatev a ten u pevnosti Amberd. Vstup do všech klášterů je zdarma. Dítě 5 let bez problému vše ušlo. V Arménii je i jídlo na každém rohu. Proto je dobré mít cash a tyto různé prodejce, občerstvovny, obchůdky podpořit. Vůbec jsme si nekupovali svačiny a pitná voda je všude zdarma z fontánek. Nebojte se z nich pít. Je sympatické, že neojebávají turisty a nenasazují dvojí ceny. Vidíte, že dobrou domácí svačinku pořídíte i úplně na horách ve stáncích:

Řidič s námi jezdil touto dodávkou Mercedes, takže pěkně rozvalení, tmavá skla, pohodlíčko, klimatizace. Co víc si přát?

1. Jerevan, Geghard, Garni

Geghard je krásný klášter ukrytý ve skalách. Garni je jedinou kompletní stavbou antiky na území bývalého Sovětského Svazu. Vstupné za nás bylo 1500 AMD/70 Kč. Jerevan je město, které žije hlavně večer. Je úplně narvané lidmi a stále jdete v davu. Má dokonalou atmosféru.

Ušli jsme pěšky 11,4 km

2. Khor Virap, Noravank, Shaki Waterfall, Tatev

Nejdelší výlet, přijeli jsme až ve 23:00. Viděli jsme dva ikonické kláštery, které jsou na všech fotkách Arménie. Pak ukecali řidiče, aby nás vzal na vodopády Shaki. Tam se jede po nezpevněné cestě a ještě asi kilometr dojde pěšky. Perfektní místo - nevynechejte, i když není na programu, ukecejte řidiče, stojí za to. Pak je nejlepší lanovka na klášter Tatev. Je v Guinessově knize rekordů. Zpáteční jízdenka stála 5000 AMD/230 Kč, dítě platilo 100 AMD/5 Kč (ano, 5 Kč).

Ušli jsme pěšky 16 km

Bájná hora Ararat je nyní na území Turecka, je to pětitisícovka, takže jde vidět od kláštera Khor Virap. Na hoře je dle Starého Zákona Noemova archa. Arméni berou jako velkou křivdu, že ji už nemají na svém území. My jsme ji viděli v oblacích.

Arménci v klášterech vlezou úplně všude - na střechu, do studny, berou je jako prolézačku:-)

Arménci milují nedělní pikniky v přírodě - vezmou deky, jídlo, lehnou k řece a pohoda

K vodopádům se jde kousek pěšky, ale žádný trek to není, to se nebojte

U Tatevu na konci lanovky - teď nás čeká jedna z nejdelších lanovek světa

3. Lake Sevan, Sevanavank

V jezeru jsme měli 4 hodiny pořádné koupačky. Jezero je krásně čisté. Poté jsme řekli řidiči, ať nás vezme na nějaké super místní místo na jídlo, kde nechodí turisté. Vzal nás do božské restaurace u jezera. Ušli jsme jen 5,5km, dneska jsme si prostě dali koupačku a chill.

4. Aragats, Lake Kari, Amberd, Armenian Alphabet Monument

Moc krásný výlet do kavkazských hor do nejvyšších partií, co Arménie má. Ušli jsme 8 km, protože jsem s dítkem zůstala u jezera Kari ve výšce 3200 mnm a nešla túru na nejvyšší horu Aragats, která má 4090m. Výstup od Kari jezera zabere 3,5-4 hod., takže se kluci otočili někde, aby tam nebyli celý den. Perfektní byla i pevnost Amberd, která se dala celá projít a místní klášter.

Suma Sumárum

Země je na cestování naprosto bezpečná, cítíte se tu jako u babičky na prázdninách v kruhu sympatických lidí. Rádi tančí, jezdí na výlety a každý den korzují večer po městě. Země je bezvízová. Domluvili jsme se rusky, sem tam anglicky. Jazyky jsou Vám tu v podstatě k ničemu, nějak se stejně domluvíte. Za ubytování, jídlo, transfery, výlety, vstupy a blbiny typu nanuky, skákací hrady jsem utratila 7000 Kč. Plus letenky po 100 EUR. Plus Kyjev 2000 Kč. Vzít sem dítě bylo v podstatě jen otázkou letenky a jídla. Jinak za něj nikde nic nechtěli. Překvapuje vás, jak je Arménie levná a dostupná? Tak hurá sem.

Není nad to mít v pěti letech razítka v pasu typu 3x Ukrajina, Arménie, Kazachstán. Vždycky vidím, ten výraz celníků v Schengenu:-). Věřte, že tyto destinace baví děti moc. I když tam není moře, cítí se dobrodružně jako na táboře. Navíc jsou potěšené přívětivostí místních lidí, kteří berou rodinu a malochy jako základ společnosti.