Jak to funguje v Řecku na Zakynthosu v létě

V druhé polovině července 2020 jsme se vydali na vlastní pěst do Řecka na ostrov Zakynthos. Připomenu, že se jednalo o dobu čerstvě covidovou, kdy se všichni třepali strachy jen při pomyšlení, že by měli někam vyjet. Hranice byly měsíce zavřené, letadla na zemi a my jeli jako jedni z úplně prvních prozkoumat, jaké to je vyrazit poprvé za covidu do Řecka. Osobně jsem strach neměla, protože jsem si nastudovala, že i když jsme se tehdy samochválili, že jsme best in covid, lhali jsme si do kapsy a řecké ostrovy na tom byly nesrovnatelně o násobky případů lépe než ČR. Dodržovali jsme všechny zásady a ohromně si užili porci slunce a příjemné řecké nálady. A dobře jsme udělali, že jsme jeli tak brzy, protože pak vše jen a jen přitvrzovalo. Zkrátka se osvědčilo: jakmile někdo zvedá závoru od hranice - už tam stůjte a vejděte co nejdřív.

Levné letenky do Řecka od 850 Kč z Vídně - kde zaparkovat auto na letišti

Letenky jsme sehnali na www.wizzair.com, kdy aerolinka otevřela novou linku z Vídně na Zakynthos. Sehnala jsem 2 zpáteční letenky na týden v červenci za 32,50 EUR se slevou jejich klubu WDC a jednu za 54,50 EUR bez slevy. Vzala jsem základní verzi s malým batůžkem na palubu. Sbalit se na týden do maličkého do tepla přece není problém. Už v zimě, když jsme takto letěli těsně před březnovým lockdownem do Andalusie, jsem sepsala, jak to dělám https://www.hanamachalova.cz/clanek-jak-se-sbalit-na-lehko-do-prirucniho-zavazadla/. Všechny 3 letenky stály cca 3200 Kč. Odlet byl velmi brzy ráno, proto jsme jeli na letiště do Vídně autem a parkovali za 59 EUR na www.pandaparken.at. Cenu drží stejnou i v roce 2022. K dojezdu na vídeňské letiště je nutné koupit rakouskou dálniční známku na 10 dnů. Elektronická stojí 9,60 EUR v roce 2022 https://www.asfinag.at/en/toll/vignette/. Z Pandy Vás vezmou na letiště dodávkou a při příletu Vám pošlou SMSkou link, kde se přihlásíte na vyzvednutí autem na letišti a odvozu zpět na parking. Na parkingu necháváte klíče od auta - oni s ním popojíždí a přistaví jej v den příletu. Mají to prostě vymakané a vy se nemusíte bát, že klíče od auta na dovolené ztratíte. Natočila jsem video, jak taková cesta autem do Vídně na letiště, zaparkování a procedury na letišti při odletu a příletu vypadají. Vím, že video je extrémně polopatické, ale právě lidé zcela neznalí, kteří třeba ještě nikdy v životě neletěli ze zahraničí, jej ocení nejvíce. Zkušení přeskočí.

QR kód - co je třeba pro vstup

Řekové vyžadují pro vstup na své území vyplnit online formulář https://travel.gov.gr/#/ a zde jsou aktuální podmínky pro očkované, testované, prodělané https://www.mzv.cz/athens/cz/viza_a_konzularni_informace/aktuality/upozorneni_jak_cestovat_z_recka_do_ceske.html. Co se týče vstupního formuláře, systém nám odeslal o řecké půlnoci v den odletu unikátní QR kódy, které mohou hrát roli při příletu, zda bude dotyčný vybrán na test přítomnosti koronaviru či nikoliv. QR kódy přišly na email ve 23:02 večer před odletem, tedy skutečně o řecké půlnoci. Řecko se nachází ve východoevropském časovém pásmu s časovým posunem plus 1 hodina. Byli jsme nervózní, protože jsme museli už vyjet po 23 hodině autem do Vídně a kódy fakt přišly na poslední chvíli. Stačí je ukázat v telefonu. Nic se tisknout nemusí. Náš QR kód začínal číslem 2. Mnoho lidí psalo, že dvojka znamená menší pravděpodobnost testování při příletu do Řecka. Nemýlili se.

Jak probíhají testy po příletu a koho testují

Už ve Vídni před odletem kontrolovali, zda všichni máme QR kód, tehdy ještě nebyly EU covid pasy - tak samozřejmě budou dnes kontrolovat i ty. Vůbec se nestarali o velikost přiručního zavazadla. Jen hodili okem, jestli nejsou batohy moc velké a prošlo se. Letadlo bylo klasicky plné lidí bez rozestupů. Po příletu na Zakynthos jsme utvořili fronty ke kontrole QR kódů. Kódy se nenačítaly čtečkami. Pracovníci je prohlédli a sdělili, zda jdeme k testům na koronavirus nebo ne. I dnes v roce 2022 se po příletu chodí na náhodné rychlé antigenní testy, pokud tak řekne celník. Nás pustili dál s úsměvem bez testu. V roce 2020 se chodilo na PCR testy a čekalo se na výsledek na hotelu 24 hodin. Na testování vzali asi jen 10 lidí z našeho letadla. Nás to úplně minulo. Na facebooku jste mi psali své zkušenosti z Kréty, Rhodosu, Korfu a Zakynthosu a zdá se, že nelze obecně definovat kolik a koho testují. U někoho testují jen QR kódy s číslem 1, u jiného i dvojky. U někoho jen pár lidí z letadla, u jiného 50-70% lidí z letadla. Také se dle vašich zkušeností zdá, že děti skoro vůbec netestují. Takže přílet byl naprosto hladký bez sebemenšího zádrhelu a dovolá mohla začít.

Připojištění na covid ano nebo ne?

Měli jsme uzavřené jen běžné cestovní zdravotní pojištění s nejvyšším krytím u AXA. Nepřipláceli jsme žádné speciální připojištění na covid, jaké má třeba ERV. V každém běžném cestovním pojištění jsou zahrnuty náklady na léčbu covidu, ovšem nekryje vám náklady na hotelovou karanténu, na nový let a jiné obstrukce technického charakteru.

Půjčovna aut bez kreditky

Po příletu jsme si vyzvedli auto v půjčovně. Objednala jsem jej předem online. Na letišti nás čekal pán, který měl seznam jmen zákazníků, našel nás a poslal na vyzvednutí auta do kanceláře, která se nacházela v budově naproti letišti přes cestu. Auto bylo objednáno přes www.motorclubzante.gr. Měli jsme maličké Hyundai i10 za 139,30 EUR na týden s plným pojištěním bez spoluúčasti. Nepotřebujete kreditní kartu, neplatíte žádnou zálohu. Jen jsme zaplatili půjčovné, sepsali smlouvu s občankou a řidičákem. Dnes, v roce 2022 je cena auta dvojnásobná 289,90 EUR na týden. Auto jsme vraceli tak, že jsme je nechali ráno stát před zavřenou půjčovnou a klíčky hodili do schránky. Auto silně na ostrov doporučuji, pokud chcete vidět různá místa. Výlety jsou poměrně drahé a veřejná doprava sice funguje, je levná, ale autobusy jezdí velmi málo. Po ostrově se také dá pohybovat taxíky. Jejich ceník z hlavního města jsem vyfotila níže. Někdo se vychvaloval, že lepší je čtyřkolka. Za mě ne. Pro mě je lepší normální sedadlo, být ve stínu v klimatizovaném autě, do jehož kufru si můžu dát nákup.

Ubytování a jídlo

Ubytování jsem našla nejprve v Laganas, ale hotel asi 14 dnů před odletem naši rezervaci zrušil s tím, že letošní sezónu neotevře. Hledala jsem dál. Už jsem věděla, že budeme mít auto a nemusela jsem se vázat na polohu na ostrově. Našla jsem za dobrou cenu 315 EUR/třílůžkový apartmán/týden Zante View Studios na kopci nad plážovým letoviskem Tsilivi https://www.booking.com/hotel/gr/zante-view.en-gb.html?. Moc se nám tam líbilo. Hlavně krásný výhled na moře, bazén, který byl k dispozici od časného rána do půlnoci. Ve stejných hodinách byl otevřený venkovní bar u bazénu. Restaurace na Zante View nebyla. Jen v sobotu pořádali na baru u bazénu velkou grilovačku. Jídlo jsme tedy řešili nákupy v Lidlu naproti letišti nebo ve Sparu v Tsilivi dole ve městě. Naplnili jsme ledničku na apartmánu potravinami na snídani, ovocem. Velmi levná je na ostrově pitná voda. Na obědy jsme si vždycky zašli v místě, kde jsme zrovna byli na výletě nebo na pláži. A večeře jak kdy. Někdy jsme se z únavy odbyli něčím výborným z ledničky a někdy si naopak vyrazili z kopýtka v parádní restauraci. V Řecku naprosto odpadají starosti o jídlo, protože Řekové rádi jedí a velmi dobře vaří. Tudíž se vždy něco dobrého k snědku najde. Apartmány měly tu výhodu, že každý z nich měl samostatný vchod zvenku. Tudíž jsme se s nikým nesetkali na blízko. V roce 2022 jsou ceny o minimálně 100 EUR vyšší. Bezvadně se tam parkovalo. Auto je naprostou nutností. Je to na prudkém kopci. Ale ty západy slunce...

Kdy se nosí v Řecku roušky

Na ubytování to funguje v čase koronaviru tak, že personál nám ukázal apartmán zvenku, ale nemohl jít s námi dovnitř. Uklízečka vydesinfikuje pokoj, zabalí do fólie všechny ovladače (na TV a klimatizaci), uklidí, ale také se s námi nesmí setkat vevnitř. Veškerý personál v Řecku v hotelích a restauracích nosí roušky. Nejčastěji v podobě průhledných plastových pološtítů, které překrývají ústa a nos. My jsme roušky venku nenosili vůbec. Roušky se nosí do uzavřených obchodů jako jsou supermarkety, na letišti, dovnitř památek, klášterů a kostelů, ve veřejné dopravě. Náš krásný výhled na druhou stranu do hor:

Jak to vypadá na ostrovech? Je vše otevřené? Kolik je lidí?

Byla jsem na ostrově poprvé, proto nemám srovnání s jinými sezónami, ale zkušení odhadovali, že je zde tak čtvrtina lidí, co běžně v létě bývá. Bylo nesmírně příjemné moct se po ostrově, který má velikost asi jen 20x40 km, volně pohybovat autem. Všude jsme našli bezproblémové parkování zdarma. Zcela vylidněně působilo hlavní město ostrova Zakynthos, na náměstí ani v hlavním kostele nebylo živáčka. Na silnicích byl velmi slabý provoz. Zalidněné byly jen pláže, a to ještě ne zcela. Slunečník a dvě lehátka na celý den stál 8 EUR. Největší koncentrace lidí byla v plážových městečkách Laganas a Tsilivi. Hodně lidí také bylo na pláži Navagio s uvíznutým vrakem lodi. Jinak naprostá pohoda. Nejprve to na nás působilo smutným dojmem a litovali jsme Řeky zcela závislé na zahraničním turismu, že letos mají velmi bídnou sezónu. Po pár dnech mi však klid ostrova učaroval a velmi jsem si to bez davů užila. S úbytkem lidí také přišlo zavírání velkých hotelových komplexů a velkých atrakcí, které počítají s návštěvou x-set lidí denně. Také měly zavřeno některé velkokapacitní taverny a obchody. Otevřeno měly zejména malé rodinné podniky. Bylo milé vidět, jak se místní snaží a jsou velmi vděční za každý koupený meloun nebo drink. Na ostrově jsou sice některé hotely a podniky zavřené, ale vždy si najdete v těch, které zůstaly otevřené, co potřebujete - občerstvení, plážový servis, výlet lodí atd. Nikdo se nás jako turisty nesnažil natáhnout, obalamutit. Připadalo mi, že ceny také nejsou zbytečně vyšroubované nahoru. Že jsou rádi, že vůbec něco je.

Pláže

Na ostrově je několik dlouhých písečných pláží. Mezi útesy se najdou i oblázkové pláže. Stihli jsme navštívit jen některé. Další neuvedené jako Alykes lze snadno najdete dle mapy. Jsou zejména na jihu a východě ostrova. Západní pobřeží je spíše skalnaté.

Laganas a nejteplejší moře

Podle množství lidí určitě nejoblíbenější pláž ostrova, kterou jsme viděli už z letadla při přistávání. Je tu neskutečně teplé moře. Opravdu k neuvěření. Nikde na světě jsem nezažila tak teplé moře, určitě nad 30°C. Středisko má hlavní ulici plnou krámků, taveren a fastfoodů. Připomíná spíš pouť a není nějak zvlášť vzhledná. Prostě klasická komerce u moře.

Kalamaki a pozorování letadel "na dotek"

Na východě přechází Laganas v pláž Kalamaki. Nad ní přistávají letadla. U silnice na Kalamaki, těsně u přistávací dráhy (na mapě najdete jako Airport Café) je super zážitek pozorovat přistávání letadel zblízka. Jde jít až k plotu letiště. Letadla mi připadaly jako na dotek. Stačí se dívat na https://www.flightradar24.com, kdy bude něco přistávat, případně na příletovou ceduli letiště https://www.zth-airport.gr/en.

Cameo Island, Agios Sostis a želvy

Nedaleko Laganas jihozápadním směrem je maličký ostrůvek Cameo Island. Vede na něj dřevěný můstek. U něj je spousta malých loděk, které zvou na vyjížďku za želvami. Nejvíce jste si pochvalovali mořského vlka Chrisse, který ví nejlépe, kde želvy jsou a umí s nimi komunikovat. Za to, abyste viděli želvu, nemusíte platit. Když máte štěstí, zejména v oblasti Laganas a okolí, můžete s nimi plavat jen tak. Ostrůvek Cameo Island je krásná skála, na jejíž vrchol vedou schody. Zaplatili jsme vstupné 5 EUR dospělý, dítě bylo zdarma. Za rohem nás vyfotil fotograf na klíčenku. Ta byla při odchodu zdarma k vyzvednutí ve 3 vyhotoveních pro každého člena rodiny. Na vrcholu skály se nachází kavárna a na opačné straně jsme sešli na velmi fotogenickou plážičku Agios Sostis. Vlají nad ní bílé pruhy látky, které připomínají na pozadí azurové oblohy řeckou vlajku. Pláž je populární pro pořádání svateb. Je oblázková.

Planos/Tsilivi

Bydleli jsme nejblíže této pláži. Byla 1,4km dolů z kopce. Pohodová velmi dlouhá písečná pláž u hotelů a pěkných hotelových zahrad. Ve středisku Tsilivi jsme však více žili z hlavní ulice, která byla dál od pláže. Jsou na ní opravdu dobré restaurace, kavárny, pekárny. Nejvíce se nám líbilo na Fanstasy Minigolfu. Tam jsme byli 4x https://www.fantasyminigolf.com/

Gerakas, kde želvy kladou vajíčka

Tuto pláž jste mi doporučili spolu s Banana Beach po cestě. Tu jsme nestihli, protože jsme se rozhodli strávit čas na Gerakas Beach, kde želvy kladou vajíčka. Je na samotném jihovýchodním cípu ostrova. Na pláži je vyhrazená část, kterou hlídají dobrovolníci a v písku jsou želví hnízda chráněná ohrádkami. Někdy se může poštěstit vidět vylíhnutí vajíček a pozorovat neohrabané pokusy malých želviček dostat se do moře. Nedaleko u parkoviště nad pláží je záchranná stanice želv a želví infocentrum. https://earth-sea-sky-global.org/turtle-rescue-centre/.

Xigia - pláž se sirno-kolagenovou léčivou vodou

Nejvíce se mi líbilo na maličké bílé Xigia Beach. Je to malinká pláž se zvláštně mléčně zabarvenou vodou od vyvěrajících sirných pramenů. Kameny pláže jsou obalené slizkým kolagenem. Dá se jít do malých jeskyněk. Je to naprosto kouzelné místo a voda má terapeutický účinek na pokožku. Síra jde cítit už shora z kopce. Na něm je u cesty malé bistro Kantina Xigia, která na pláž doručuje pomocí milé lanovky na ruční pohon košík s jídlem a pitím. Vstup na pláž je zdarma. Pokud máte auto, rozhodně nevynechejte.

Výlety po ostrově

Pokud nemáte půjčené auto nebo si chcete udělat výlet lodí na pevninu, kolem ostrova nebo na sousední ostrov Kefalonia, zde je souhrnná stránka různých společností nabízejích výlety na Zakynthosu https://www.viator.com/Zakynthos/d23524-ttd

Marathonisi (Turtle Island)

Na pozorování želv existuje nepřeberný výběr výletů. Populární je ostrůvek Marathonsini.

Klášter Anafonitria

Cestou na ikonickou pláž ostrova s vrakem lodi, jsme odbočili na velmi krásné klidné místo do kláštera Anafonitria. Je z poloviny 15. století, vstup do něj je zdarma, za dar.

Klášter St. George Kremnon

Dále po cestě k pláži jsme minuli další malý milý klášter St. George Kremnon. Jsou to milá místa plná klidu k rozjímání. Prakticky bez lidí, kamenné stavby, z kterých dýchá tradiční Řecko.

Navagio - výhled na pláž s vrakem

Autem jsme dojeli nad pláž, kam si většina lidí kupuje výlety lodí. Navagio Beach je ikonická pláž, kam se nedá dostat jinak než lodí. Je na ní uvíznutý vrak lodi z roku 1980. Obestírá ho romantická pověst o tom, že to byla pašerácká loď plná kontrabandu honěná řeckou pobřežní hlídkou. Ve skutečnosti prý bylo špatné počasí a loď měla technické problémy. Nahoře na skále existuje vyhlídková plošina na pláž a dál se oběma směry rozbíhají dvě pěšiny na jiné vyhlídky. Zde nemůžu uvěřit, jak modrá voda je. Je až jedovatě modrá. To se musí vidět.

Blue Caves - Modré jeskyně

Cestou z Navagio jsme se stavili v nádherném areálu kolem majáku Skinari s větrnými mlýny Potamitis. Dá se jít pěšky dvěma směry a sejít po schodech k neskutečně modré průzračné vodě. Dá se do ní skákat, půjčit si mořský kajak a podívat se do jeskyní nebo si koupit výlet lodí dovnitř do jeskyní. https://potamitisbros.gr/. Dá se ubytovat v mlýnech.

Hlavní město Zakynthos

Zajeli jsme si do liduprázdného hlavního města ostrova Zakynthos. Město bylo zničeno zemětřesením v roce 1953 a znovu vystaveno. Prošli jsme si centrum až na jih do přístavu. Zašli do hlavního kostela St. Dionisos, světce, který na ostrově žil. Na severu města je náměstí s byzantským muzeem.

Maják Keri

Na poslední výlet jsme si vyjeli na maják Keri. Maják je obehnaný plotem a je přes den uzavřený. Otevírá až v 19:00 večer na západ slunce. Podvečer jsme strávili kousek pod ním na terase kouzelné restaurace Keri Lighthouse. Je z ní nádherný výhled na skály a opět neskutečně modré moře kolem útesů. Pokud hledáte opravdu romantické místo, tak sem.

Další atrakce na ostrově jsou třeba Tsilivi Water Park nebo Akors Stone Park.

Mapa námi navštívených míst https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1rGCYEmSqBYWrNgk1O092XaprgDnRnKgJ&usp=sharing

Suma sumárum

Jsem moc ráda, že jsme si pro cestu vybrali tak brzkou dobu, kdy se oboustranně otevřely hranice, a že jsme si pro cestu vybrali právě Řecko. Vše proběhlo naprosto hladce, odlet z Vídně i návrat.  Nezažili jsme náznak nepohody, právě naopak. V červenci u nás bylo počasí jako v dubnu. Stále bylo pod 20°C a pršelo. Ocitnout se najednou ve slunném Řecku, se jevilo jako neskutečný zázrak. A tak na tuto dovolenou také vzpomínám - jako na hřejivý zázrak léta 2020. Sedět po 4 měsících opět v letadle a vidět svět z oblak ve mě vyvolávalo sentimentální pocity. Miluji cestování a víc než kdy jindy jsem si uvědomila, jak je pro můj život cenné mít svobodu a možnost někam vyjet.

Co se financí týče 3 osoby: letenky 3200 Kč, parking 1500 Kč, rakouská dálniční známka 260 Kč, ubytování: 8200 Kč, auto: 3700 Kč, útrata jídlo, zábava, vstupy, benzín: nějakých 12000 Kč. Pokud nejste příznivci cestování na vlastní pěst, můžete samozřejmě i s cestovkou z českých letišť. My jsme sfoukli parádní dovču se vším všudy za někých 30 000 Kč, což je v hlavní sezóně boží.