Unikli jsme těsně koroně ve Španělsku

Stále se objevují skvělé levné letenky do Malagy většinou z Vídně nebo z Prahy. Přečtěte si, jak jsme těsně unikli koronaviru. Začal se rapidně šířit Španělskem během jarních prázdnin začátkem března. Přijeli jsme domů 8.3. a 11.3. upadla naše země do nouzového stavu. Už jsem jednou měla letenky do Malagy koupené, ale lety se posunuly o dva dny. Musela jsem vše zrušit a nechat si vrátit peníze. V zimě, kdy ještě nebylo o koronaviru ani vidu ani slechu, jsem koupila letenky. Nebyly nejlevnější, ale vlezla jsem se přesně do jarních prázdnin. Zpáteční stály 60 EUR. Byly z Vídně. Letělo se v dobrých časech - tam odpoledne, čili vlakem na letiště a zpět se přiletělo večer a navazovalo to na autobus Regiojet do Brna. Hurá, nemusely jsme mít auto na letištním parkingu. https://www.hanamachalova.cz/clanek-vlakem-do-vidne-na-letiste-az-k-letadlu/ Letenky jsou z www.wizzair.com. Tou dobou jsem netušila, že to bude na dlouhou dobu můj poslední let. Tou dobou už začínalo strašení s koronavirem, ale u nás žádný (oficiální) případ nebyl (začalo se testovat až po návratu lidí z italských hor) a bylo to vnímáno jako problém Asie. V době našeho odletu se objevily první případy v Andalusii. To mě ovlivnilo ke změnám plánu.

Road trip, který mění kvůli koronaviru plány

Andalusie je v jižním Španělsku, je o něco větší než Česká republika, má 8,5 milionu obyvatel. Má neskutečně mnoho zajímavých míst a mohla bych tu strávit měsíc, abych viděla hrubý základ. Nabízel se britský Gibraltar, mnoho městeček podél pobřeží Costa del Sol. Bílá městečka v horách. Města světového kulturního významu: Sevilla, Cordoba, Granada. Nevěděla jsem, kde začít. Zároveň jsem měla s sebou dítě a babičku, které chtějí španělskou pohodu a ne se jen honit po památkách. Nastudovala jsem si, že virus se nelehce přenáší, pokud se člověk drží venku na čerstvém vzduchu, na sluníčku a od lidí. Tak jsem zrušila Cordobu a Sevillu a vybrala malé plážové městečko na venkově Nerja. Vzdala jsem se myšlenky mít půjčené auto. Nerada si půjčuji auta ve velkoměstech, protože parking je běsný problém. Nechápu zóny, každé město funguje jinak, prostě mě to omezuje. Navíc města jsou spojena vždycky dobrou veřejnou dopravou. A ta je v Andalusii na skvělé úrovni.

Malaga z letiště vlakem

Přistály jsme asi v 19.30 v Malaze. Hned naproti letišti je sklněněná budova vlakového nádraží. Přešly jsme silnici a studovaly jsme automaty na jízdenky. Tohoto se nebojte, funguje to na výbornou. Automat prodá tvrdou papírovou kartičku Renfe a na ní se pak nabije jízda za 1,80 EUR. https://www.cestujlevne.com/letiste/malaga Kartičku jsme si ponechaly celou dobu a nabíjely na ni další cesty, i cestu zpět na letiště. Největší nádraží se jmenuje Maria Zambrano a je to jedno z vůbec nejlepších nádraží, jaké jsem kdy viděla. https://www.renfe.com/es/en/suburban/suburban-malaga/maps Nahoře má obchody, supermarket a restaurace. Hned jsme si šly nakoupit teplou večeři a zásoby na další den. S tím jsme pak šly kousek od nádraží na první jednoduchý levný nocleh Habitaciones Málaga centro z bookingu. Stály myslím 38 EUR.

Roadtrip veřejnou dopravou na lehko

Do letadla jsme se sbalily na lehko jen do středních batohů, abychom se mohly snadno pohybovat z místa na místo. Nemusely jsme nic připlácet za zavazadlo v letadle. Vlezly se krásně na klín nebo na zem pod sedadlo v autobusech. Vydržely jsme v pohodě celý den chodit v plné polní a vše si nosit. Být sbalený na lehko je opravdu velká cestovatelská úleva. Sepsala jsem o tom článek https://www.hanamachalova.cz/clanek-jak-se-sbalit-na-lehko-do-prirucniho-zavazadla/

V Malaze jsme tedy s plnou polní prochodily centrum, katedrálu, hlavní náměstí v rohu s rodným domem Pabla Picassa a římský amfiteátr. Později odpoledne jsme šly přímo v centru u přístavu na místní autobus do přímořské vesničky Nerja. Tam nebude tolik lidí jako v Malaze a užijeme si přímořskou pohodu.

Autobusem po Andalusii

Zvažovala jsem, jestli se po Andalusii pohybovat vlaky nebo autobusy. Ceny rychlovlaků jsou ve Španělsku vysoké. Proto jsem zvolila pro přejezdy mezi městy autobusy. Jízdenky jsem kupovala předem online. Stačí je mít v mobilu www.alsa.com. Autobus jede do Nerja 1:20h a stojí 4,68 EUR, 3,35 EUR dítě. Autobusy se cestovalo skvěle. Jezdily na čas, byly pohodlné.

Nerja s balkónem Evropy

Usídlily jsme se na 3 noci v městečku Nerja. Idylické uličky s bílými domky, rozeklané skály na pobřeží, květiny, čerstvý vzduch. Bydlely jsme v Luna de Nerja. První noc jsme měly na bookingu a další jsme doplatily 30 EUR/noc. Každý večer jsme si užívaly skvělé 3-chodové večeře v restauraci s pěkným sezením na nádvoří za 10,50 EUR. Ve Španělsku se skvěle jí a stále byly ryby.

Prošly jsme si všechny pláže v okolí i vyhlídku balkón Evropy. Je tu spousta uliček a schodů dolů k moři, takže se člověk nachodí. Blízko Nerja jsou také jeskyně.

Frigiliana

Nedaleko od Nerja se nachází krásná bílá horská vesnička Frigiliana. Poslala nás tam naše recepční. Autobus stál jenom 1,15 EUR. Byl to super výlet za 2,30 EUR. Vesnička byla krásná se spoustou zákoutí a výhledů na kopce. Z vesničky se dalo vrátit zpět k moři značenou stezkou, která měřila 14,6 km. Tady je jízdní řád autobusu https://frigilianaapartment.com/bus-timetable-frigiliana-to-nerja/

Z Nerja jsme jely do Granady na Alhambru - o tom napíšu samostatný článek.

Torremolinos

Z Granady jsme jely autobusem zpět do Malagy, přestoupily jsme na vlak a jely na poslední štaci: přímořské letovisko Torremolinos. Tady už to nebyla žádná venkovská klidná idylka jako v Nerja, ale mega středisko plné paneláků u moře. Zato ubytování jsme měli bezkonkurenčně nejlepší - krásnou novou vilu Pixel se společnou kuchyní. Takto si představuji vlastní bydlení. Bazén, zahradu. Nádhera. Noc stála 52 EUR na bookingu. Odtud se nám odjíždělo fakt těžce, protože to bydlení bylo prostě top. Pán nám dokonce vyčistil po zimě bazén a mohli jsme se koupat. Na začátku března sen.

Teploty vzduchu v Malaze a okolí jsou na přelomu února a března kolem 20°C. Odpoledne víc, ráno na mikinu. Každopádně oproti nekonečné šedé mokré bezsněhové zimě v Česku, je to neskutečná úleva a opravdový vhled do ráje na zemi. Syté barvy, azuro, sluníčko, květiny, delší dny až do 19:00, to vše jsem si odnesla z krásné Andalusie. Jakmile jsme dojeli domů, začal lynč na lyžaře z Itálie, dokonce nás zkoumali, ale krajská hygienická stanice si ověřila, že Andalusie měla v době našeho odletu jen 22 potvrzených případů. Což v ČR tou dobou už jich bylo víc než tam. Takže jsme se vrátili do horšího a vrátily jsme se v plném zdraví. Pak šlus, planeta se zavřela a letadla si sedla na dlouhé měsíce na zem.