Pozitivní zkušenost s rušením letů kvůli COVID-19 u Wizzair a Ryanair

Pozitivní zkušenost s rušením letů kvůli COVID-19 u Wizzair a Ryanair

Chci jen napsat pozitivní zkušenost a uklidnit všechny, kteří mají koupené letenky do budoucna. Měla jsem koupené letenky na velikonoce s Ryanair Krakow - Charkov a s Wizzair Charkov - Krakov. Věděla jsem, že kvůli koronaviru se tou dobou vycestovat nebude moct, ale byla jsem plně odkázaná na politiku Polska a Ukrajiny, protože odlet nebyl, jak už to u nás Moraváků bývá, z ČR.

Mnoho z vás mi mezitím psalo: mám letenky tam a tam, zruší mi let? Vrátí mi peníze? Mám kontaktovat zákaznickou linku? Je přetížená. I kdyby let letěl, letět nechci atd. Obecná rada zní: nedělejte sami nic. Počkejte, až se vám aerolinka sama ozve. Aerolinky ruší většinu letů a jsou extrémně přetížené s vyřizováním zákazníků, kteří mají dřívější let než my.

od obou aerolinek došly emaily, že lety se ruší a nabízí kompenzace: buď možnost rezervovat let na jiné datum nebo vrátit všechny peníze. Wizzair ještě nabídl, že si můžu ponechat 120% hodnoty letenky na zákaznickém účtu a budoucích dvou letech za ně koupit u nich letenky.

U obou byly jednoduché klikací formuláře pro vrácení. Bude trvat i více než 20 dnů, než peníze přijdou. Mají toho hodně a rozumím, že sami jsou v nelehké situaci. Sami píšete, že za dříve zrušené lety jste už peníze dostali, takže stačí jen požádat a čekat. U Wizzair za 3 dny naskočil opravdu na mém zákaznickém účtu kredit ve výši 120% ceny zrušených letenek. Poté přišel email, že mohu požádat o převedení kreditu zpět na peníze pomocí formuláře Wizz Credit Conversion Request. Vyplnila jsem číslo rezervace, jméno a mezinárodní bankovní spojení a odeslala. Bude to trvat mnoho desítek dnů, ale vše nasvědčuje tomu, že své peníze každý od aerolinek dostane.

Takže vidíte, EU procesy fungují. Zatím sice fyzicky peníze zpět na účtu nemám, ale nebyla ode mě nutná žádná akce předtím, než aerolinky lety samy zrušily. Nic zatím nenasvědčuje tomu, že bych o peníze přišla.

Proto vyčkejte, dočkáte se. Uvidíte. Nikdo neví, co se bude dít s cestováním v řádu měsíců. Proto nemá smysl nyní atakovat aerolinku s lety, které budou v létě. Všichni vyřizují záležitosti maximálně na 2-3 týdny dopředu.

Smůlu mají bohužel ti, kteří si (přes mé rady na přednáškách a v knize, aby tak nikdy nečinili), koupili nízkonákladové letenky přes zprostředkovatele. Bohužel v tom případě se musí řídit podmínkami, které určují prodejci, nikoliv aerolinka. Většinou to bohužel znamená, že nemají nárok při zrušení letu na vrácení svých peněz v plné výši a obvykle jim překupník vrátí jen směšnou částku v porovnání s plnou cenou letenky. Někdy mají štěstí a dostanou od agentury/prodejce alespoň originální rezervační kód s nímž se mohou na stránkách aerolinky dostat na svou rezervaci. Bohužel nevím, jak by ale měli postupovat dál, když platba neproběhla kartou nebo transferem od nich přímo aerolince. Jak se k tomu aerolinka postaví. Je jasné, že jejich žádosti přijdou na řadu až jako poslední, přesto to zkuste, oslovte aerolinky, čekejte a kdyžtak mi napište, jak jste dopadli, nebo jakým procesem jste prošli. Do budoucna je to pro mnohé bohužel tvrdá lekce. Ale co naděláme. V těžké situaci jsou nyní všichni.

Prosím, vždy kupujte letenky od nízkonákladových společností přímo u nich na jejich oficiálních stránkách. Můžete spravovat své rezervace, přidávat si zavazadla, kola/sportovní vybavení, hudební nástroje a hlavně máte plné právo na kompenzace za zpožděné a zrušené lety.

Líbil se Vám článek? Máte dotazy? Využijte komentářů níže:

Mohlo by vás zajímat:

Bát se nebo nebát vycestovat z ČR? Rady a tipy

Bát se nebo nebát vycestovat z ČR?

10 základních věcí v mé cestovní lékárničce Rady a tipy

10 základních věcí v mé cestovní lékárničce

5+1 tipů na nejlevnější vlakovou jízdenku s ČD Rady a tipy

5+1 tipů na nejlevnější vlakovou jízdenku s ČD

3 nejlevnější způsoby dopravy do zahraničí Rady a tipy

3 nejlevnější způsoby dopravy do zahraničí

17 tipů v 17 zemích (megapřehled 2019) Rady a tipy

17 tipů v 17 zemích (megapřehled 2019)