Do švýcarské Basileje za bazilišky

Do Basileje jsme se dostaly ve třech - já, babi, malá na víkendový výlet, když Regiojet vyhlásil akci na noční jízdenky z Prahy sem za 399 Kč. Hned jsem je koupila, ve 23.00 jsme v Praze nasedly do autobusu a v noci přejely sem. Vůbec se nebojte brát na noční přejezdy děti, protože stejně to tak tvrdě zalomí, že ani neví, že jedou. Ráno jsou pak čerstvější než my dospělí. Až odpoledne po prochození celého centra města vytuhla na lavičce. To je u malých dětí normální. Tak jsme ji zabalily do bund a počkaly, až si pospí.

Jak se dostat do Basileje

Uvidíme, jestli obnoví přímé linky www.regiojet.cz, od července začne znovu létat www.easyjet.com z Prahy a taky se sem dá dostat vlakem. Z Prahy se létá na letiště EuroAirport se zkratkou BSL. Ve skutečnosti se nachází na území Francie a souhrnně funguje pro 3 nejbližší města: Basilej ve Švýcarsku, Mulhouse (Mylhúzy) ve Francii a Freiburg v Německu. Z letiště jezdí do Basileje městký autobus č. 50 na hlavní nádraží v blízkosti centra města. Z nedaleké stanice Saint Louis jezdí vlaky jak do Basileje, tak do Mulhouse. Nádraží je asi 1,8 km od letištní haly. Může se hodit. Kdybyste chtěli do Německa, z letiště tam jezdí tramvaj 2.

České stopy v Basileji

Třetí největší město Švýcarska (po Curychu a Ženevě) souvisí s českou minulostí. Jak? 1212 Zlatá bula sicilská je ve skutečnosti z Basileje. Náš král Přemysl Otakar I. získal dědičnost královského titulu právě zde, jen zrovna Friedrich II. Sicilský neměl jinou pečeť než ze Sicílie... Ze školy znám i pojem Basilejský koncil, jehož výsledkem byla smlouva s Husity z poloviny 15. století zvaná Basilejská kompaktáta.

Po koncilu roku 1460 tu byla založena i nejstarší švýcarská univerzita. Přednášeli tu takoví učenci jako Erasmus Rotterdamský (ano ten, podle kterého se jmenují EU studijní programy), Friedrich Nietzsche nebo Carl Gustav Jung. Pro nás Čechy je zajímavé, že jen pár desítek let zpátky tu byl rektorem Čech, profesor a teolog Jan Milíč Lochman (zemřel v roce 2004). Basilej tedy nese hodně českých stop.

Uvítala nás záplava jarních květin, na kterých se tu evidentně nešetří. Ačkoliv město láká turisty k návštěvě nabídkou městské dopravy zdarma k ubytování, centrum města o 175 000 obyvatelích jsme lehce prošli pěšky.

Bazilišek je z Basileje

Název pohádkového svoření baziliška je skutečně odvozen od názvu města. Nejprve jsme si říkali, proč jsou všechny kašny ve městě s labutěmi. Pak jsme si všimli, že ve skutečnosti jde o bazilišky: svoření s hlavou kohouta, ocasem ještěrky a křídly netopýra. Najdeme jich tu opravdu hodně. A byla to veřejná pítka!

Fontány s pitnou vodou

První věc, která mě zaujala, bylo množství fontán nejen s bazilišky. Všimla jsem si, že místní z nich bez zaváhání pijí. Je skvělý pocit moct se procházet v historickém centru a vědět, že z každé fontány teče pitná voda. Ovšem z té největší se nenapijeme. Jmenuje se Tinguelyho fontána (podle příjmení autora). Najdete ji u divadla v ulici Steinenberg. Je ze 70. let 20. století a má množství pohyblivých kovových soch.

Když procházíme centrem, uličky se pomalu začínají zvedat do kopce a kolem hrázděných domů dojdeme k hlavní dominantě města – katedrále.

Červená katedrála Basler Münster

Ještě než zde vyrostla tato krásná dominanta z červeného pískovce, obývaly kopec římská vojska. Katedrála vznikla mezi léty 1019 – 1500, kdy získala současnou podobu, dokonce byla kdysi i poškozená zemětřesením. Prošli jsme si přilehlou křížovou chodbu s náhrobky, která byla volně přístupná. Hned před katedrálou je krásná vyhlídka Pfalz na skále nad Rýnem. Dole pod námi jsme viděli křižovat přes řeku přívoz. To musíme vyzkoušet!

Romantický přívoz přes Rýn za hubičku

Většinou nemůže být řeči o tom, že v drahém Švýcarsku najdeme něco za hubičku. Přívoz přes Rýn je výjimkou. Příjemná plavba přes řeku na dobovém plavidle Münster-Fähre "LEU" stojí jen 1,60 CHF a děti platí polovinu. Tato řeka tvoří před i za městem hranici s Německem. Po řece se dá doplout až do Rotterdamu. Z vody vidíme, jak rozdílné oba břehy jsou. Ten s katedrálou je vysoko na kopci a druhý je nízký. Celé nábřeží tvoří pohodlné schody, na nichž se sluní obyvatelé, studenti a návštěvníci. Také jsme se s gustem vystavili ostrým jarním paprskům.

Mittlere Brücke o víc než 100 let starší než Karlův most

Zpět do centra jsme se dostali pěšky po historickém kamenném mostě Mittlere Brücke z roku 1226. Je tedy o 116 let starší než náš Karlův most.

Marktplatz a sytě červená radnice Basler Rathaus

Uličky nás zavedly na centrální náměstí Marktplazt, kterému vévodí nádherná sytě čevená radnice Basler Rathaus. Ta stále funguje jako úřad. Dokonce je sídlem celého kantonu, takže si její nádvoří můžete zdarma v úředních hodinách prohlédnout. Je to opravdový skvost plný barevných fresek. Den se pomalu blíží ke konci. Vrátili jsme se zpět na nádraží, ale tentokrát jsme jeli vlakem do města Mulhouse do levnější Francie na ubytování sem https://all.accor.com/hotel/2365/index.en.shtml

Tip: na skok do Francie do největšího muzea vlaků

Nevynechejte ani prohlídku města Mulhouse, kde najdete nejen krásně malovanou radnici, ale jedno z deseti největších železničních muzeí světa Cité du Train. https://www.citedutrain.com/?lang=en My jsme to tak udělali. Mezi Basilejí a Mulhouse jezdí časté vlakové spoje. Na letiště jezdí z Mulhouse autobus. Stačí už jen zůstat na francouzské straně a odletět domů.